Säännöt ja strategia

Keith Taft

Keith Taft

Kasinot kielsivät tietokoneet pelipöydistä 80-luvulla, koska niiden laskentatehon avulla pelaaja sai merkittävän edun puolelleen. Kuka keksi kannettavan mikrotietokoneen idean? Miltä kuulostaisi musiikin opettaja, joka myöhemmin työskenteli puolijohdealalla? Kyseinen herra on Keith Taft; Rayotheonin ja Fairchildin aikaisempi työntekijä, joka opetteli logiikkasuunnittelun ja ohjelmoinnin algoritmit itse.

Bio ja saavutukset

1969 Keith Taft päätyi sattumalta kokeilemaan blackjackia ilmaisilla bonuskolikoilla ja alkoi pian miettiä miten pelin voisi voittaa. Mies luki kaikki saatavilla olevat kirjat, kuten Thorpen Beat The Dealerin, mutta korttien laskeminen ei tuottanut odotettua tulosta, vaan vaimokin alkoi jo valittaa menetetyistä rahoista. Tällöin Taft keksi, miten voisi voittaa huomaamattomasti ja takuuvarmasti. Hän päätti rakentaa puettavan tietokoneen, joka laskisi edun pelaajan puolesta.

Mikropiirit ja -prosessorit kehittyivät 70-luvun alussa ja Taft päätti rakentaa uusilla osilla itselleen 16-bittisen tietokoneen. Rakentaminen sen aikaisella tekniikalla kesti kaksi vuotta. Ensimmäinen puettava tietokone sai nimen George. Se oli iso ja kömpelö puettava, koko vastasi kolmea kirjaa, jotka piti kiinnittää keskivartaloon ja päälle vielä akut. Laite painoi yhteensä noin seitsemän kiloa ja siitä kulki kenkiin johtimet, joissa kummankin isovarpaan ylä- ja alapuolella oli kytkimet.

Mies vei laitteen ensimmäistä kertaa kasinolle vuonna 1972 ja pelasi hermostuneesti lyhyen pelisession pienillä panoksilla. Eräs kasinon henkilökunnasta laski käden hänen selälleen pelin aikana ja mies huokaisi mielessään helpotuksesta, ettei ollut asettanut laitetta selkäänsä.

Laite vaikutti lupaavalta ja mies keräsi neljän tuhannen dollarin pelikassan ja vakuutti vaimolleen, että joko menettää 4 000 tai voittaa 10 000. Pelit menivät aivan mönkään ja mies menetti kaikki kertyneet voitot ja pari tuhatta vielä päälle. Tappio lopetti pelaamisen pitkäksi aikaa.

Vuonna 1975 Taft päätti jakaa kokemuksensa maailmalle ja ehdotti juttua lehteen. Artikkelista tuli etusivun juttu ja se huomattiin ympäri maata. Useimpia huvitti miten paljon mies näki vaivaa; rakensi koneen, heilutteli varpaitaan ja silti hävisi. Erikoisuutena oli miehen silmälasien kehyksiin piilotetut led-valot, jotka toimivat indikaattoreina. Tarkkaavainen kasinon työntekijä olisi kuitenkin voinut havaita ledien heijastuksen silmästä.

Taft palasi vähitellen pelipöytiin ja laski kortteja kohtalaisella menestyksellä. Sama idealamppu syttyi uudestaan ja hän ajatteli, että on suorastaan hölmöä olla käyttämättä tietokonetta. Mikrotietokoneet olivat ehtineet yleistyä, joten laitteen rakentamisen olisi huomattavasti helpompaa. Siitä tulisi myös paljon pienempi ja näin helpommin piilotettava.

Hän päätti käyttää ytimenä Z80 piiriä, jonka prototyyppi oli kätevästi sijoitettu laskimeen, jolloin kasinon henkilökunta luulisi tämän käyttäneen vain laskinta.

Pian Taft tutustui tuttavan kautta Ken Ustoniin ja ennen pitkää hän rakensi Ustonille ja tämän viidelle tiimiläiselle mikrotietokoneet, joiden avulla laskijat pystyivät lähettämään signaalin big playerille. Pelaaminen ei kuitenkaan sujunut ryhmältä odotetusti ja Ustonin tiimi hajosi. Tällöin Taft hyppäsi puikkoihin ja otti mukaan pelaamaan kolme lastaan ja vanhimman lapsensa vaimon. Uston hankki porukalle big playereitä. Pelaaminen onnistui hyvin ja tiimi tienasi kymmeniä tuhansia.

Pian Taft jäi kuitenkin itse kiinni ja joutui takahuoneessa riisutuksi, menetti kaikki voittamansa rahat ja häntä uhattiin oikeustoimilla. Myös laite takavarikoitiin. Tapaus ei kuitenkaan edennyt oikeuteen ja mies myöhemmin kehitti laitteen, joka toimi kengissä. Kenkien välinen tiedonsiirto tapahtui infrapunavalolla, joten sitä ei havainnut paljaalla silmällä.

Keith Taft rakensi myöhemmin monia muita laitteita ja onnistui pelaamaan voitokkaasti, mm. hajautella järjestelmällä, jossa seitsemän pelaajaa oli yhdistetty toisiinsa hiuksenhienoilla langoilla, ja pelaajilla oli mukanaan piilotettu tietokone, johon viestitettiin taskussa olevien kolikoiden avulla. Toinen keksintö oli vyönsolkeen piilotettava kamera, jolla näki jakajan käännetyn kortin.

Homma meni jopa niin pitkälle, että kasinon ulkopuolella oli pakettiauto, jossa oli satelliittivastaanotin ja tietokoneita – jonka johdosta tiimi jäi lopulta kiinni ja kaikille lätkäistiin kovat sakot ja 60 päivää vankeutta. Vihdoin vuonna 1985 astui voimaan laki, joka kielsi kaikki laitteet kasinopelaamisesta. Kekseliään Taftin historia on täynnä erikoisia tempauksia ja rohkeita seikkailuja. Mies on totisesti ansainnut paikkansa Blackjack Hall of Famessa.

Kuvia

Piditkö lukemastasi?
Jaa siis sisältö eteenpäin!
Lisää...Vähemmän

Keksijät ovat usein vähän uhkarohkeita ja hulluja. Keith Taft on tästä inspiroiva esimerkki. Miten ovat muut blackjackin tähdet keksineet päihittää jakajan: