Eye of the Kraken

Eye of the Kraken® kolikkopelin arvostelu

Merihirviö odottaa pohjassa silmät kiiluen

NimiEye of the Kraken
OhjelmaPlay n Go
TyyppiKlassikot
Saatavilla selainversioKyllä
Saatavilla mobiiliversioKyllä
Saatavilla tablettiversioKyllä
Pelaa oikeasti        Pelaa ilmaiseksi
Nappaa 50 % lisää pelirahaa slotteihin!
PELAA OIKEASTI
Pisteet:
80%
Plussaa
  • Mahtava aihe mystisestä hirviöstä
  • Monipuoliset bonuspelit
  • Kolmisuuntaiset voitot
Miinusta
  • Sopii pelattavaksi vain kuivalla maalla
  • Kestää pitkään kerätä 50 torpedoa

Kraken on merimiesten hikisten painajaisten hirvitys. Merenpohjassa vaaniva peto vetää kokonaisia laivoja meren kylmään syleilyyn. Legendaarisen merihirviön on sanottu asustavan Norjan ja Grönlannin välisillä vesillä. Monet asiaa tutkineet olettavat, että vuosisatoja vanhat myyttiset tarinat ovat saaneet alkunsa jättiläiskalmareiden näköhavainnoista. Vaikka jättiläiskalmarit asustelevat syvällä meressä, niistä on paljon näköhavaintoja, koska kuollessaan ne nousevat pintaan kudosten ammoniumkloridin ansiosta.

Ensimmäiset vedenalaiset kuvat kalmareista saatiin vasta viime vuosikymmenellä. Jättiläiskalmarin lisäksi on olemassa salaperäisempi Kolossikalmari, joka on maailman suurin selkärangaton eläin. Niiden koon on arveltu olevan parhaimmillaan 15 metriä. Se on siis isompi kuin rekka. Ei ihme, että menneiden aikojen merimiehet olivat kauhuissaan. Edelleenkään merenpohjia ja syvän meren hautoja ei ole tarkasti tutkittu, joten salaperäiset tarinat merihirviöistä eivät ole vielä lopussa!

Kraken kulttuurissa

Alkuperäinen fantasiaseikkailu Clash of the Titans kuvasi Krakenia jo hellyyttävästi vuonna 1981. 31 vuotta myöhemmin nähtiin vielä huonompi uusintaversio, jossa puunaamainen aussi Sam Worthington kävi merkityksetöntä taistelua tietokonegrafiikkoja vastaan. Siinä Meduusalta katkaistu pää jähmetti Krakenin isoksi kivikasaksi.

Mielenkiintoisempaa tarinaa kertoo myöhäisen 13-vuosisadan islantilainen Örvar-Oddrin saaga. Tarinan islantilainen päähenkilö seikkailee Lapissa ja Bjarmiassa, Vienanmeren ja Kantalahden suomalaisten sukukansan unohtuneessa valtakunnassa ja taistelee voitokkaasti viikinkejä vastaan. Sankari löytää veroisensa vastustajan Hjalmarista, ruotsalaisesta soturista ja he käyvät yhdessä moniin seikkailuihin. Lopulta Hjalmar haavoittuu kuolettavasti kirotun Tyrfing-miekan haavoittamana. Tämän jälkeen Örvar-Oddr lähti Välimerelle taistelemaan piraatteja vastaan, kastautui kristinuskoon Sisiliassa ja päätyi haaksirikkoutuneena Pyhälle Maalle. Lähtiessään purjelaivalla kostoretkelle jättiläispoikansa Vignirin kanssa, sankari kohtasi matkalla kaksi merihirviötä. Tämän kuvaus kertoi Lyngbakrista, joka oli maailman suurin valas ja Hafgufasta, joka taas oli meren valtavin hirviö. Jälkimmäisellä oli tapana nielaista laivoja ja merimiehiä kitaansa, ja jopa valaita ja kaikkea mikä tielle osui. Se pysyttelee veden alla päiviä, mutta nostaa sitten päänsä ja sieraimensa pinnan yläpuolelle ja pysyy paikoillaan kunnen vuorovesi vaihtuu. Örvar-Oddr seilasi onnekkaasti hirviön kidan ja hampaiden yli, koska tiesi, että se oli vastikään noussut pinnalle. Kyseinen kertomus on ensimmäinen säilynyt lähde, jossa kuvataan Krakenia. Aikaisimmissa kuvauksissa Kraken ei ole aina kalmari, vaan myös valas tai rapumainen. Myöhemmin Carl Linnaeus lisäsi myös Krakenin pääjalkaisten eläinten taksonomiaan. Samoin Bergenin piispa Erik kirjoitti 1750-luvulla samasta hirviöstä, jota monet erehtyivät luulemaan saareksi sen uskomattoman koon ansiosta. Krake-sana tulee Norjasta ja tarkoittaa kierteistä, kiertynyttä. Nykysaksaksi Krake tarkoittaa mustekalaa.

Kolikkopeli Krakenista

Miksi nimeksi on valittu Eye of the Kraken? Koska suurin jättiläiskaskelotin silmä on ollut halkaisijaltaan 30 senttiä pitkä, saman kokoinen kuin ihmisen pää. Mietippä miltä tuntuisi olla silmätysten Kraken kanssa, jonka silmä on päätäsi isompi? Meren syvyyksiin kuitenkin Play’n GO hyppää uhkarohkeasti alkeellisilla sukelluslaitteilla. Teemaksi on valittu Jules Vernen Kapteeni Nemo ja Nautilus-henkinen 1900-luvun vaihteen maailma antiikkisine tekniikoineen. Pelistä löytyy mainiosti piirrettyinä symboleina kompassi, kuparinen sukelluskypärä, raskaat sukellussaappaat, alkeellinen happipullo, torpedo, teknikkonaikkonen, perämies, Sean Connerya muistuttava kapteeni. Pelikiekkojen taustalla näkyy meri ja aavemainen musiikki luo sopivaa tunnelmaa pelille. Pelissä on nykynormista poiketen vain kolme kiekkoa, mutta voittolinjoja on kahdeksan ja niitä maksetaan vaaka, vino ja pystyriveistä. Voittorivit syntyy oikealta vasemmalle tai ylhäältä alas. Lisävoittoja saa jos kulmien neljä symbolia ovat samat.

Mustekalan aarre

Viidellä sukelluskypärällä pääsee sukellusmoodiin, jossa ilmaiskierroksilla voi netota scatter-symboleiden avulla mukavasti rahaa. Sukellusmoodissa aktivoituu myös Krakenin silmä-symboli, joka vastaa Wildia. Peruspelissä Kraken voi yllättää koska tahansa ja pelikiekkojen takaa lipuu lonkeroita kiekkojen päälle ja ne vastaavat wildeja. Useiden lonkeroiden avulla jännitysmusiikin saatellessa tienaa hyvin. Panosvaihtoehtoja on 20 sentistä hurjaan 100 euroon. Keräämällä 50 torpedoa pelaaja aktivoi bonuskierroksen, jossa voi voittaa parhaimmillaan 500 kertaisesti panoksensa! Pelikentässä näkee montako torpedoa on kerännyt. Bonuspelissä käydään taistelua itse Krakenia vastaan joka vartioi aarrearkkuja. Torpedoilla pitää ampua Krakenin lonkeroita ja osumista maksetaan huikeita summia. Parhaimmillaan merihirviöpelistä kotiuttaa 15 000 euroa.

Kaikkineen lonkeropeli on hauskaa pelattavaa ja se on Play’n GO:n tapaan loistavasti toteutettu. Mielenkiintoinen aihe antaa kiekkojen pyöritykselle syvyyttä ja lisäpelien ansiosta pelin parissa viihtyy pitkään.